maandag 22 juni 2009

Kabinet neemt maatregelen tegen oplopende schuldenproblematiek

De economische crisis en oplopende werkloosheid vormen voor het kabinet de aanleiding voor extra maatregelen op het terrein van de schuldhulpverlening. Afgelopen vrijdag liet staatssectretaris Klijnsma de Tweede Kamer weten dat (letterlijke stukken tekst uit het kamerstuk):

1. De werkpleinen ingezet gaan worden om mensen met (het risico op) schulden zo snel mogelijk te ondersteunen met informatie en indien nodig hulp

Er wordt voor gezorgd dat nieuwe groepen die met inkomensachteruitgang kunnen worden geconfronteerd in een vroeg stadium voorzien worden van adequate informatie en zo nodig doorverwezen worden naar hulpverlening. Hier ligt een taak voor de frontoffice medewerkers. Frontoffice medewerkers krijgen extra training om dit onderdeel in de integrale dienstverlening mee te nemen. Er wordt voorlichtingsmateriaal ontwikkeld dat hen in deze taak ondersteunt.
De volgende informatie wordt op de Werkpleinen gegeven:

- informatie over de mogelijke gevolgen van de economische crisis op hun financiƫle situatie;
- informatie over de dienstverlening die gemeenten kunnen bieden op het terrein van preventie en schuldhulpverlening;
- informatie over inkomensondersteunende voorzieningen van gemeenten.
SZW stelt hiervoor middelen aan het UWV beschikbaar.

2 Gemeenten extra geld krijgen om het groeiend beroep op schuldhulpverlening op te vangen

De economische crisis zal er naar verwachting toe leiden dat het beroep op de minnelijke schuldhulpverlening toeneemt. De eerste signalen daarover zijn al bekend. Schuldhulpverlening wordt al door gemeenten uitgevoerd. Voor de verwachte extra toeloop als gevolg van de economische crisis stelt het kabinet incidenteel voor een periode van drie jaar extra geld ter beschikking.
De gemeenten zullen met deze extra middelen het volgende realiseren:
- opvang van de extra toeloop op de schuldhulpverlening;
- het realiseren of in stand houden van de brede toegankelijkheid van de schuldhulpverlening. Dit is extra van belang in verband met de toestroom van nieuwe groepen naar de schuldhulpverlening als gevolg van de economische crisis;
- de beperking van de wacht- en doorlooptijden. Het streven is er daarbij nadrukkelijk op gericht om de wachttijd te beperken tot maximaal vier weken, zonder dat dit negatieve gevolgen heeft voor de lengte van de doorlooptijd. De extra middelen worden via een specifieke uitkering aan de gemeenten beschikbaar gesteld.

3 Gemeenten ondersteuning krijgen bij de implementatie van de zorgplicht

Juist in deze tijd van economische crisis met een verwachte toeloop op schuldhulpverlening is een kwalitatief goed aanbod essentieel. Deze maatregel is erop gericht om vooruitlopend op de inwerkingtreding van het wetsvoorstel ‘wettelijk kader minnelijke schuldhulpverlening’ de gemeenten te ondersteunen bij het implementeren van onderdelen van het wetsvoorstel.
Dit vergt mogelijk aanpassing van processen en werkwijze. Hierbij zullen de gemeenten worden ondersteund. Deze ondersteuning zal plaatsvinden door een externe partij die daarbij actief gebruik zal maken van de ervaringen van gemeenten die al geheel of gedeeltelijk werken volgens de eerder genoemde normen.
Over de wijze waarop deze ondersteuning concreet vorm en inhoud krijgt zal nader overleg plaatsvinden met de VNG en Divosa. Een aantal gemeenten zal in dit kader ondersteunende activiteiten ontwikkelen.
Middelen worden aan deze gemeenten via een specifieke uitkering beschikbaar gesteld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten